SECCIÓ SUPERNOVES
Dilluns 19 de desembre- Secció Supernoves
A càrrec de Vicenç Castellote, soci d'Aster.
19.00 hores
Dilluns 19 de desembre- Secció Supernoves
A càrrec de Vicenç Castellote, soci d'Aster.
19.00 hores
Dimarts 3 de gener - Sortida d'observació de la Lluna - Sant Pere Màrtir (Collserola)
A càrrec de Josep Mª Morén, soci d'Aster.
La Lluna estarà en el cinquè dia.
Veurem els cràters Arago, Burg, Catharina, Cyrillus, Lamont, Piccolomini, Plana, Plinius, Posidonius, Theophilus, rimae Burg, i rupes Altai. També seran visibles els mars Tranquillitatis, Fecunditatis, Nectaris i Crisium.
L'hora de trobada serà a les 18:00 hores al mateix lloc de l'observació, Plaça Mireia d'Esplugues de Llobregat - Sant Pere Màrtir - Collserola, (Latitud: 41.393808 (41º 23' 37.71" N) Longitud: 2.093853 (2º 5' 37.87" E) o bé, a la Diagonal cantonada John M. Keynes, (abans Tte. Coronel Valenzuela) a les 17:40 per els que no sàpiguen anar-hi o no tinguin cotxe.
Seria convenient que les persones interessades en assistir a l'observació, i que vagin a la Diagonal, ho comuniquin al correu electrònic jmorenbr@gmail.com indicant si venen amb cotxe o no, per poder fer previsions de places.
Com sempre, la sortida està condicionada per la meteorologia.
Abans de sortir i en cas de meteorologia incerta, cal consultar la Web: www.aster.cat
Dimecres 4 de gener - Observació ocultació rasant d'una estrella per la LLuna
El dia 4 de gener hi haurà una ocultació rasant d’una estrella per la Lluna.
Com que les ocultacions són un fenomen local cal desplaçar-se al lloc convenient i a l’hora correcta per fer l'observació.
La del 4 de gener és favorable.
Caldrà desplaçar-se a la zona de Moià a primera hora de la nit per fer l’observació.
Les persones interessades en participar han de contactar amb en Pere Closas: pere.closas@aster.cat
Dilluns 9 de gener - Secció de Selenografia
Coordinada per Josep Mª Morén, soci d'Aster.
Taller destinat a fomentar l'interés pel nostre satèl·lit, ampliar i aprofundir en aspectes del coneixement bàsic de la Lluna, tant de la seva dinàmica com de la seva orografia i conèixer la ubicació dels seus principals accidents.
En aquesta ocasió tractarem els temes següents:
- Presentació del Taller - Perquè observar-la
- La Lluna, formació i estructura I
- Dinàmica Lunar I (Rotació, Traslació, Libracions, Fases, i Mesos sideri i sinòdic) per Rafael Quiles, soci d'Aster
- Conèixer la Lluna I (Ubicació i característiques principals dels mars)
- Característiques i funcionament del programa Virtual Moon Atlas
- Presentació de la propera sortida d'observació.
19:00 hores
Dissabte 21 de gener - Sortida d'observació de cel profund a Pujalt
Observatori Meteorològic i Astronòmic de Pujalt (Alta Anoia)
Lloc de trobada: Diagonal cantonada amb John M. Keynes, (abans Tte. Coronel Valenzuela)
16.30 hores
Com sempre, la sortida està condicionada per la meteorologia.
Abans de sortir cal consultar la web: www.aster.cat
Curs "Posem en marxa el telescopi"
Degut a l'èxit de la passada edició, Aster torna a organitzar un altre curs "Posem en marxa el telescopi".
Adreçat a aquelles persones que desitgen iniciar-se en la cerca i localització d’objectes astronòmics a través del telescopi.
El curs combina la presentació d’una base teòrica indispensable amb els aspectes pràctics de muntatge i posada en estació del telescopi i es completa amb una sortida d’observació astronòmica.
Dates: 20 i 24 de febrer i 3 i 11 de març de 2017
Per veure el temari, preus i més informació: premeu aquí
La reserva de places es pot fer enviant un missatge a despatx@aster.cat especificant:
Nom de la persona assistent, tipus de telescopi de què disposa. Per orientació dels professors seria convenient saber edat, estudis i coneixements previs d’Astronomia de la persona inscrita.
Dissabte 25 de febrer - Sortida d'observació a St. Pere Martir
Sortida d'observació St. Pere Martir
Lloc de trobada: Diagonal cantonada amb John M. Keynes, (abans Tte. Coronel Valenzuela)
18.15 hores
Com sempre, la sortida está condicionada per la meteorologia.
Abans de sortir cal consultar la web: www.aster.cat
Dimarts 28 de Febrer - CONFERÈNCIA PROYECTO PARTNeR
Del 27 de febrer al 2 de març de 2017 tindrà lloc a la Fira de Barcelona el Festival del Móvil Ciencia + Tecnologia
http://www.mwcyomo.com/bcn/ca/
Una de les activitats que es presentaran els dies 28 de febrer i 1 de març serà el projecte PARTNeR de Radioastronomia.
https://partner.cab.inta-csic.es/
El projecte posa a disposició de centres escolars i altres institucions científiques l’accés a una antena radiotelescopi de 30m de diàmetre.
I entorn d’aquest instrument es poden desenvolupar diferents activitats escolar de reforç del currículum escolar.
Per atendre aquestes presentació serà a Barcelona el director del programa PARTNeR, Juan Angel Vaquerizo.
Aprofitant la seva presència, el dia 28 de febrer a les 19 hores es farà a Aster una presentació del projecte.
Possiblement la presentació hauria de tenir especial interès pels socis professors en centres d’educació secundària.
També es parlarà de la possible utilització de l’antena per part de socis d’Aster.
19.00 hores
Dilluns 6 de març - Sortida d'observació de la Lluna - Sant Pere Màrtir (Collserola)
A càrrec de Josep Mª Morén, soci d'Aster.
La Lluna estarà en el vuitè dia de la seva llunació.
Veurem els cràters Alpetragius, Anaxagoras, Archimedes, Beer, Clavius, Eratosthenes, Maginus, Moretus, Pitatus, Plato, Stadius, Timocharis i Tycho, rupes Recta, rima Birt, mons Pico, montes Alpes, Caucasus i Apenninus, vallis Alpes, els mars Serenitatis, Tranquillitatis, Fecunditatis, Nectaris, Vaporum i Crisium. També seran visibles els planetes Venus i Mart a l'inici de la sessió.
L'hora de trobada serà a les 18:30 hores al mateix lloc de l'observació, Plaça Mireia d'Esplugues de Llobregat - Sant Pere Màrtir - Collserola, (Latitud: 41.393808 (41º 23' 37.71" N) Longitud: 2.093853 (2º 5' 37.87" E) o bé, a la Diagonal cantonada John M. Keynes, (abans Tte. Coronel Valenzuela) a les 18:15 per els que no sàpiguen anar-hi o no tinguin cotxe.
Seria convenient que les persones interessades en assistir a l'observació, i que vagin a la Diagonal, ho comuniquin al correu electrònic jmorenbr@gmail.com indicant si venen amb cotxe o no, per poder fer previsions de places.
Com sempre, la sortida està condicionada per la meteorologia.
Abans de sortir cal consultar la web: www.aster.cat
Curs "Posem en marxa el telescopi"
El dia 11 de març es programarà una sortida específica en què els participants podran portar els seus propis telescopis i se’ls donarà ajuda per el seu muntatge i per l’observació d’alguns objectes astronòmics.
Lloc: Sant Pere Martir
Hora:19h
Dates: 20 i 24 de febrer i 3 i 11 de març de 2017
Per veure el temari, preus i més informació: premeu aquí
La reserva de places es pot fer enviant un missatge a despatx@aster.cat especificant:
Nom de la persona assistent, tipus de telescopi de què disposa. Per orientació dels professors seria convenient saber edat, estudis i coneixements previs d’Astronomia de la persona inscrita.
Benvolguts/udes socis/cies,
aquest març tornarem a bufar espelmes per celebrar el 69è aniversari de la creació de la nostra Entitat i ho farem amb tots els socis que ens vulguin acompanyar. Els que l’heu tastat ja sabeu que el pastís és boníssim.
L’any vinent serà el 70è i, sent un nombre rodó, ja estem rumiant quins seran els actes commemoratius. Ja us informarem amb temps.
Aquesta vegada, aprofitarem la celebració per explicar el que està pensat fer per donar un nou impuls a la biblioteca i, a més de tots els socis antics, convidarem especialment als que se’ns han afegit en els últims 12 mesos.
Intentarem que l’espai de la biblioteca serveixi realment per llegir llibres i revistes en un ambient adequat. De fet, és l’objectiu principal a més d’oferir el servei habitual de préstec.
Fins ben aviat.
Josep Bordes, President
Per veure les fotos Aquí
Dijous 16 de març- Conferència "Cpsmología observacional y aceleración cósmica"
Ponent: Sr. Héctor Martín CROCCE. Dr. en Física i investigador Ramon y Cajal a l'Institut de Ciències de l´Espai ( IEEC-CSIC).
"En la conferencia se discutirá el reto que representa entender la expansión acelerada del Universo. Presentaremos algunos de los cartografiados astronómicos mas importantes, y como planean utilizar la distribución de millones de galaxias para descifrar las leyes que gobiernan la evolución del Cosmos. En esta charla hablaré de como utilizaremos esta distribución de galaxias para entender la física gravitatoria. Que métodos y herramientas tenemos para clasificar y reducir una cantidad tan grande de datos astronómicos, lo cual incluye el desarrollo de simulaciones numéricas. Finalmente presentaré algunos de los cartografiados punteros en el campo, su complejidad y sus planes para mostrarnos como y porque se acelera el Universo".
Podeu accedir a la invitació fent clic aqui: Conf16032017
En aquesta xerrada descobrirem les respostes a aquestes i altres preguntes.
19.00 hores
Activitat gratuïta per a socis