• CONFERÈNCIA: L’ORIGEN DELS ELEMENTS QUÍMICS

    Dimarts 21 d'abril a les 18h30: Conferència: L’origen dels elements químics (Presencial i seguiment online)

    Ponent: Xavier Giménez Font (Facultat de Química. Departament de Ciència de Materials i Química Física. Grup de Recerca de Química Computacional Aplicada): Xavier Giménez Font és professor titular del Departament de Ciència de Materials i Química Física i investigador en simulació computacional de reaccions químiques i en innovació docent. Ha fet recerca a la Universitat de Perusa (Itàlia), al Centre Nacional de Recerca Científica (CNRS) de París i a la Universitat de Califòrnia a Berkeley. Autor d’un centenar d’articles científics, també exerceix com a divulgador científic. En aquest àmbit, ha publicat L’aire que respirem (Edicions UB, 2013), així com el blog de divulgació científica «Química, aire y ambiente», a la revista Investigación y Ciencia. Col·laborador habitual en mitjans de comunicació (TV3, 8tv, BTV, Catalunya Ràdio, El País, La Vanguardia...) en temes de divulgació científica i actualitat universitària.
    "Com ho fan, les estrelles, per fabricar els elements químics? Hi ha més llocs a l’Univers on funcionin aquestes fàbriques de matèria? Gràcies als grans telescopis, als acceleradors de partícules i als ordinadors més sofisticats, avui podem saber com funciona la síntesi dels components bàsics de la natura. En aquesta xerrada es fa un repàs dels espectaculars esdeveniments còsmics —alguns de sorprenents i insospitats— que produeixen els components de la taula periòdica dels elements químics."
     

  • TALLER LLEGIM-CIÈNCIA-FICCIÓ

    Dimecres 22 d'abril a les 19h: Llegim-ciència-ficció (Online)

    A càrrec de Marta Martínez i Yolanda Rodríguez, sòcies d'Aster
    Trobada on posarem en comú les nostres impressions i opinions sobre la novel·la 
    "Retorn al sol" (1936), de Josep Maria Francès. Podrem gaudir de ciència ficció en català. 
    Què passaria si la vida a la Terra desaparegués per una glaciació global de la superfície, provocada per les bombes llançades pels humans? L'autor ens planteja una bona història gens passada de moda.   

    Per seguir informats del tema uniu-vos al canal #llegim-ciència-ficció.
     

  • TALLER PRÀCTIC DE PIXINSIGHT

    Dimarts 28 d'abril a les 18:30h: Taller pràctic de PixInsight (Presencial)

    A càrrec de Josep de Mena i Juan Josep Romero, socis d'Aster.
    Taller pràctic de PixInsight a Aster: Compartim i aprenem plegats
    Aquest taller neix amb una doble finalitat per a tots els amants de l'astrofotografia de la nostra associació: optimitzar els nostres fluxos de treball i perdre la por al programari. Volem crear un espai on els companys que ho desitgin puguin compartir la seva manera de treballar per enriquir els processos personals amb les aportacions dels altres participants. Així mateix, per als socis que no estiguin habituats al PixInsight, l'objectiu és ajudar-los a "treure ferro" a la seva dificultat i facilitar-ne l'ús pràctic. Us animem a portar les vostres pròpies imatges per poder provar-ne el processat durant la sessió.
    Us hi esperem!

     

  • TALLER ASTROFOTOGRAFIA

    Dimarts 5 de maig a les 18h30: Astrofotografia (Online)

    Taller a càrrec de José Muñoz, soci d'Aster
    Reunió informal en què s'ensenyen i es comenten les fotografies realitzades, es pregunten dubtes, es comenta l'actualitat i es passa una bona estona parlant d'astronomia.
     

  • TALLER COL·LIMACIÓ TELESCOPIS MAKSUTOV

    Dimarts 12 de maig a les 18h30: Taller col·limació telescopis Maksutov (Presencial)

    A càrrec d'Inma Fernández i José Muñoz, socis d'Aster
    Sessió pràctica per aprendre a col·limar els telescopis Maksutov amb un estel artificial. 
    Qui tingui un Maksutov el pot portar per mirar si està ben col·limat, i col·limar-lo si cal.
     

  • TALLER ASTROFOTOGRAFIA

    Dimarts 19 de maig a les 18h30: Astrofotografia (Online)

    Taller a càrrec de José Muñoz, soci d'Aster
    Reunió informal en què s'ensenyen i es comenten les fotografies realitzades, es pregunten dubtes, es comenta l'actualitat i es passa una bona estona parlant d'astronomia.
     

  • TALLER CINEMA ASTROFICCIÓ

    Divendres 22 de maig a les 22h30: Cinema Astroficció (on line)

    A càrrec d'Esther Gonzalez, sòcia d'Aster
    Contact  (Robert Zemeckis, 1997)
    Reunió col·loqui informal sobre pel·lícules Sci-Fi, en què es comenten diversos aspectes de la pel·lícula proposada, trama, personatges, actors... i també els temes o qüestions que planteja i que ens conviden a reflexionar.

     

  • S’apropa el 12 d’agost de 2026 i seguim parlant d’eclipsis. En aquesta ocasió: com obtenir fotografies, vídeos i altres dades en un eclipsi de Sol

    Dimarts 26 de maig a les 18h30: S’apropa el 12 d’agost de 2026 i seguim parlant d’eclipsis. En aquesta ocasió: com obtenir fotografies, vídeos i altres dades en un eclipsi de Sol (Presencial i seguiment  online)
    Taller a càrrec de Josep Masalles, soci d'Aster

    Hem fet diverses sessions explicant els eclipsis, les seves diferents tipologies i fases, així com la manera de programar-ne l’observació, observar-los amb seguretat i, en definitiva, gaudir d’aquest espectacle de la natura.
    En aquesta ocasió aprofundirem en diferents tècniques fotogràfiques per captar imatges de les diverses fases i dels moments més destacats que podrem observar d’aquest fenomen astronòmic, com ara la parcialitat, l’anell de diamant, les perles de Baily i la corona solar. Presentaré la meva experiència en l’observació de 43 eclipsis de Sol, així com la meva evolució i aprenentatge a l’hora de fotografiar-los, filmar-los i obtenir-ne altres dades.
    A més, podrem compartir les experiències de tots els companys d’Aster, així com les seves intencions, instruments i previsions, per enriquir la sessió amb l’experiència de tothom.
    També seria molt interessant planificar conjuntament diferents observacions per cobrir totes les possibilitats que ens brinda l’estudi de l’eclipsi: fotografies, vídeos, variacions de lluminositat, temperatura i vent, reaccions de la fauna i de les persones, ombres volants, etc. Entre tots podem impulsar un projecte interessant i complet.
     

  • TALLER LLEGIM LLIBRES DE DIVULGACIÓ CIENTÍFICA

    Dijous 28 de maig a les 19h00: Llegim llibres de divulgació científica (Presencial i seguiment online)

    A càrrec d'Eudald Prat, soci d'Aster
    Lectura, "Del mundo cuántico al universo en Expansión" del autor mexicà Shahen Hacyan que fa un recorregut des de l'àtom fins al cosmos.
    "L'aparició de dues teories de la física moderna, la mecànica quàntica i la relativitat, van canviar radicalment en el sigle XX les idees que es tenien sobre la matèria i l'energia, la força, el temps i l'espaci. Un altre canvi radical es va produir en cosmologia amb el descobriment de la expansió de l'Univers. Del món quàntic a l'Univers en expansió resenya, en llenguatge accesible al públic en general, la relació entre allò atòmic i allò còsmic, entre les propiedatats de la matèria i la cosmologia moderna."
     

  • FIRA MODERNISTA DE BARCELONA 2026

    Divendres 29 de maig a partir de les 11h00: Fira Modernista de Barcelona 2026

    Aster participarà a la Fira Modernista que es farà al carrer Bruc els dies 29, 30 i 31 de maig.
    Durant tota la fira també estarem en un estand, on farem tallers d'astronomia i podrem informar de totes les nostres activitats.
    Aster participa amb l'observació del sol amb diferents telescopis el diumenge 31 de 11h a 13h a Bruc-València.
    Com sempre ens caldrà la col·laboració de tothom.
    Els que pugueu participar envieu un correu a activitats@aster.cat indicant dies i horaris en que pudreu participar.
    Més informació a: https://www.aster.cat/news/ca_ES/2026/04/18/0001/fira-modernista-de-barcelona-2026

  • FIRA MODERNISTA DE BARCELONA 2026

    Dissabte 30 de maig a partir de les 11h00: Fira Modernista de Barcelona 2026

    Aster participarà a la Fira Modernista que es farà al carrer Bruc els dies 29, 30 i 31 de maig.
    Durant tota la fira també estarem en un estand, on farem tallers d'astronomia i podrem informar de totes les nostres activitats.
    Aster participa amb l'observació del sol amb diferents telescopis el diumenge 31 de 11h a 13h a Bruc-València.
    Com sempre ens caldrà la col·laboració de tothom.
    Els que pugueu participar envieu un correu a activitats@aster.cat indicant dies i horaris en que pudreu participar.
    Més informació a: https://www.aster.cat/news/ca_ES/2026/04/18/0001/fira-modernista-de-barcelona-2026

     

  • FIRA MODERNISTA DE BARCELONA 2026

    Diumenge 31 de maig a partir de les 11h00: Fira Modernista de Barcelona 2026

    Aster participarà a la Fira Modernista que es farà al carrer Bruc els dies 29, 30 i 31 de maig.
    Durant tota la fira també estarem en un estand, on farem tallers d'astronomia i podrem informar de totes les nostres activitats.
    Aster participa amb l'observació del sol amb diferents telescopis el diumenge 31 de 11h a 14h a Bruc-València.
    Com sempre ens caldrà la col·laboració de tothom.
    Els que pugueu participar envieu un correu a activitats@aster.cat indicant dies i horaris en que pudreu participar.
    Més informació a: https://www.firamodernistadebarcelona.cat/cat/activitat/observacio-solar-amb-telescopis-2

     

Activitat gratuïta per a socis