Dijous 11 de juny a les 18h30: Conferència: Què en sabem de l'evolució del nostre llinatge 50 anys després del descobriment de Lucy? (Presencial i seguiment online)
Ponent: Laura Mònica Martínez Martínez. Paleoantropòlega, doctora en Biologia per la Universitat de Barcelona i professora d’Evolució Humana. La seva investigació es centra en l'estudi de les adaptacions morfològiques del crani i la dentició al llarg del nostre llinatge. Forma part de diversos projectes d'investigació relacionats amb l'evolució dels primers homínids i altres primats en Àfrica i Àsia. Ha participat en diverses expedicions paleo antropològiques i arqueològiques a l’Àfrica, Europa i Àsia, com a investigadora i antropòlega física. Combina la faceta investigadora amb la docència de grau en les facultats de Biologia, Geografia i Història i Odontologia, i també imparteix classes al màster en Antropologia Biològica de la Universitat de Barcelona. És membre de l’European Society for the Study of Human Evolution i està afiliada al National Museum of Kenya. Ha estat membre de l’East African Association of Paleoanthropology and Paleontology i de l’Olduvai Landscape Paleoanthropology Project (Rutgers University, EUA) i codirigeix el Paleobaboon Research Project. Combina la seva faceta investigadora i docent amb la divulgació de l'evolució humana, participant en diverses xerrades i cursos.
"Un matí de diumenge de finals de novembre de l'any 1974, el grup dirigit del paleoantropòleg Donald Johanson va descobrir les restes d'un homínid que van reescriure la història del nostre llinatge. A la nit, sota la llum de les espelmes i sonant a la ràdio una cançó dels Beatles, les restes d’aquest nou hominin van ser batejades com a Lucy. Enguany, 50 anys després d’aquesta gran troballa, coneixem millor l'evolució dels homínids i sabem que s'allarga més enllà dels 3,2 Ma en què està datada Lucy. Les últimes dècades han estat una gran revolució en el camp de l’antropologia: s'han trobat nous homínids, s'han reescrit les relacions entre ells gràcies a l'ADN i en coneixem millor les seves adaptacions morfològiques i la seva ecologia. Acompanyeu-me per aquestes últimes dècades per entendre com les noves troballes han reescrit la història del nostre arbre evolutiu!"